Ympäristölukutaito – mitä se on?

Kirjastot ovat jo pitkään edistäneet informaatiolukutaitoa. Se tarkoittaa taitoa löytää, hankkia, analysoida ja käyttää tietoa. Ympäristölukutaito (environmental literacy) on yksi informaatiolukutaidon alalajeista. Sen rinnalla puhutaan myös ympäristökasvatuksesta tai -valistuksesta (environmental education) ja ekologisesta lukutaidosta (ecological literacy). Abiolun ja Okeren mukaan ympäristölukutaito on ympäristövalistuksen päämäärä ja ekologinen lukutaito tarkoittaa yksilön ymmärrystä tietystä ekosysteemistä.

Ympäristölukutaito on määritelty usealla eri tavalla. Abiolun ja Okeren mukaan Miller (2010) määrittelee sen kyvyksi tunnistaa valintojensa vaikutukset ympäristöön, tunnistaa kestävin ratkaisu ongelmaan ja olla kykenevä toimimaan mahdollisimman ympäristöystävällisesti ratkaisun mukaisesti. Ympäristölukutaito voidaan ymmärtää myös kyvyksi havainnoida ja tulkita ekosysteemien terveyttä ja toimia oikealla tavalla tuon terveyden palauttamiseksi, ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Ei mitään helppoja vaatimuksia! Mielenkiintoista määritelmissä on se, että informaation käyttämisellä eli toiminnalla on tärkeä osa pelkän tietämisen sijasta.

Informaation levittäminen ympäristöasioista edistää ympäristölukutaitoa. Keinoina ovat kirjastoille tutut kokoelmatyö, e-aineistojen ja tietoresurssien tarjoaminen, tapahtumat ja näyttelyt. Suomessa Vallilan kirjasto on perustanut oman hyllyn ympäristöaiheiselle kokoelmalle. Tarkoitus on, että tieto löytyy helposti yhdestä hyllystä, sillä materiaalit esimerkiksi kierrätyksestä, ilmastonmuutoksesta ja energiatehokkaasta rakentamisesta jakautuvat kirjastojen luokitusjärjestelmän vuoksi hajalleen ympäri kirjaston tietokirjahyllyjä.

Informaation määrän kasvaessa sen löytyvyyteen ja esillepanoon on panostettava. Vaativana tehtävänä on kuitenkin saada sellaiset ihmiset kiinnostumaan ympäristötiedosta, jotka eivät ole ennen ajatelleet ympäristöasioita lainkaan. Siksi tietoa pitäisi tarjota helposti ymmärrettävässä ja mieleenpainuvassa muodossa. Myös Abiolu ja Okere painottavat tiedon pakkaamista ymmärrettävään muotoon. Koska kolmannessa maailmassa lukutaidottomuus on edelleen suuri ongelma, pitää tietoa olla saatavilla paitsi tekstinä, myös visuaalisessa ja audiomuodossa. Tietoa pitää olla saatavilla myös paikallisilla kielillä, jotta se saavuttaisi mahdollisimman monet. Näyttelyt, seminaarit ja sosiaalinen media ovat hyödyllisiä tiedon tarjoamisen ja kiinnostuksen herättämisen kanavia.

Vihreät kirjastot voivat edistää ympäristölukutaitoa ja -tietoisuutta kertomalla yleisölle omista ratkaisuistaan rakentamisen, energian ja kierrätyksen suhteen. Ei siis riitä, että kirjasto esimerkiksi tuottaa ja säästää energiaa, vaan tästä pitää myös kertoa yleisölle eri tavoin. Vihreyden pitää näkyä kierrätysroskakoreista aina nettisivuilta löytyvään ympäristöohjelmaan ja missioon asti. Pieni, mutta paljonpuhuva yksityiskohta on kirjaston markkinointimateriaali. Millaisia ovat esimerkiksi kirjaston mainoskynät ja kassit ja kuka ne on tuottanut. Nykyään on saatavilla ympäristöystävällisesti valmistettua mainostavaraa, mutta ekologisin tavara on tavara, jota ei koskaan valmistettu. Siksi kirjastojenkin olisi syytä harkita tarkkaan mainostavaran tarvetta ja voisiko sen korvata aineettomilla markkinointitempauksilla, esimerkiksi flashmobeilla.

Lähteet

  • Abiolu Oluremi ja Okere Oluchi, 2012. Environmental literacy and the emerging roles of information professionals in developing economies. IFLA Journal, 1 (38), 53-59.

  • Hudson Dave, 2012. Beyond swag: reflections on libraries, pencils, and the limits of green consumerism. Teoksessa Greening Libraries. Antonelli Monika ja McCullough Mark (toim.). Los Angeles, California, Library Juice Press, 193-208.

  • Sahavirta, Harri 2012. Käynti kirjastossa vähentää hiilijalanjälkeäsi. Sonkkanen Leila, Asikainen Minna ja Sahavirta Harri (toim.) Green @ your library: kirjastojen ekologinen kestävyys. Kestävä kehitys kirjastoissa -hankkeen loppuraportti, 2012, 14-19. kestavakehitys.kirjastot.fi

Yksi kommentti artikkeliin ”Ympäristölukutaito – mitä se on?

  1. Paluuviite: Nordic Libraries Annual – konferenssi pohjoismaisesta kirjastojen kehittämisestä – AVISTAblogi – AVIbloggen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s